ترجمه ماشینی عصبی چیست؟

بیشتر مردم از ترجمه ماشینی عصبی استفاده کرده‌اند، اما تعداد کمی از مردم از این فناوری آگاهی دارند. با این حال، شرکت‌هایی که از فناوری ترجمه برای به حداکثر رساندن کارایی فرآیند ترجمه شان استفاده می‌کنند، باید بدانند که چرا ترجمه ماشینی عصبی صنعتی استاندارد است – و چرا نسبت به سایر ابزارهای موجود توانایی بیشتری دارد.

ترجمه ماشینی عصبی
ترجمه ماشینی عصبی

تعریف ترجمه ماشین عصبی

ترجمه ماشینی عصبی، فناوری کلیدی پشت ابزارهای ترجمه پیشرو شرکتی و مصرف کننده، از جمله مترجم گوگل و مترجم مایکروسافت است. «ترجمه ماشینی عصبی یک رویکرد ترجمه ماشینی است که از یک شبکه عصبی مصنوعی بزرگ برای پیش‌بینی احتمال توالی کلمات، اغلب به شکل جملات کامل، استفاده می‌کند. سیستم‌های ترجمه ماشین عصبی به سرعت در حال حرکت به خط مقدم ترجمه ماشینی هستند و اخیراً از اشکال سنتی سیستم‌های ترجمه پیشی گرفته‌اند. برای توضیح دادن مکانیسم کار ترجمه ماشینی عصبی، بهتر است دو جزء کلیدی آن را نخست تعریف کنیم:

  1. ترجمه ماشینی
  2. شبکه های عصبی
ترجمه ماشینی عصبی
ترجمه ماشینی عصبی

ترجمه ماشینی چیست؟

ما اخیراً مقاله‌ای را منتشر کرده‌ایم که به این سؤال پاسخ می دهد. در این مقاله ما ترجمه ماشینی را اینگونه تعریف کردیم: «ترجمه ماشینی یک فناوری ترجمه محاسباتی است که از برنامه‌هایی برای ترجمه متن یا گفتار از یک زبان به زبان دیگر استفاده می‌کند.» امروزه سه نوع ترجمه ماشینی وجود دارند که معمولاً استفاده می شوند.

ترجمه ماشینی قانونمند

ترجمه ماشینی قانونمند از مجموعه‌های گسترده‌ قوانین زبانی استفاده می‌کند که توسط متخصصان زبان برای ترجمه محتوای زبان مبدا به زبان مقصد ایجاد شده‌اند.

ترجمه ماشینی آماری

ترجمه ماشینی آماری ترجمه های موجود انجام شده توسط مترجمان حرفه ای را تجزیه و تحلیل می کند تا محتمل ترین ترجمه را برای محتوای منبع تعیین کند.

ترجمه ماشین عصبی

ترجمه ماشینی عصبی از شبکه‌های عصبی برای «یادگیری» از ترجمه‌های موجود و ترجمه‌های قبلی خود استفاده می‌کند تا دائماً خروجی خود را بهبود بخشد. ترجمه ماشینی عصبی با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به استاندارد پیشرو در فناوری ترجمه تبدیل شده است و حجم عظیمی از داده‌ها را پردازش می کند تا بدون دخالت انسان تصمیم‌گیری کند و نتایج را بهبود بخشد. اگر ما هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی که این نوع ترجمه را تقویت می‌کند را بررسی کنیم، متوجه می شویم که شبکه‌های عصبی فناوری کلیدی هستند.

شبکه عصبی چیست؟

شبکه عصبی یک فناوری یادگیری ماشینی است که برای تکرار رفتار عصبی مغز انسان طراحی شده است. شبکه‌های عصبی مصنوعی از لایه‌های گره تشکیل شده‌اند که شامل یک لایه ورودی، یک یا چند لایه پنهان و یک لایه خروجی است. هر گره یا نورون مصنوعی به گره دیگر وصل می شود و دارای وزن و آستانه مرتبط است. اگر خروجی هر گره فردی بالاتر از مقدار آستانه مشخص شده باشد، آن گره فعال است و داده ها را به لایه بعدی شبکه ارسال می کند. در غیر این صورت، هیچ داده ای به لایه بعدی شبکه منتقل نمی شود. شبکه‌های عصبی نیازمند داده‌های آموزشی هستند تا الگوهایی را شناسایی کنند که آستانه‌های مشخص شده را برآورده می‌کنند و توانایی شان در انجام موفقیت‌آمیز وظایف را بهبود می‌بخشند. شبکه‌های عصبی کاملاً توسعه‌یافته، همانند سیستم‌های ترجمه ماشین عصبی، می‌توانند خود را بدون کمک انسانی آموزش دهند تا عملکرد شان را بهبود بخشند.

مزایای ترجمه ماشین عصبی چیست؟

اگرچه مکانیسم ترجمه ماشینی قانونمند کلمه به کلمه است و ترجمه ماشینی آماری قادر به ترجمه عبارات کامل است، اما ترجمه ماشینی عصبی توانایی تجزیه و تحلیل معنای بافتاری پاراگراف های کامل را دارد.

ترجمه ماشینی عصبی با کنار هم قرار دادن پاراگراف ها می تواند معنای کل محتوای شما را بفهمد. در اصل، این فرآیند شناختی که مترجمان حرفه ای برای ترجمه محتوا از آن استفاده می کنند را تقلید می کند.

اگرچه شبکه‌های عصبی واقعاً نمی‌توانند قدرت تفکر مغز انسان را تطبیق دهند، اما ترجمه ماشینی عصبی گامی قابل‌توجه نسبت به فناوری‌های ترجمه قبلی در این زمینه است. این امر از طرق زیر به دست می یابد:

  • داده‌های بزرگ: ترجمه ماشینی عصبی از داده‌های بسیار بیشتری نسبت به راه‌حل‌های دیگر برای تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر و داده بنیان استفاده می‌کند.
  • درک متنی: شبکه های عصبی قادر به درک معنای متنی محتوا هستند، نه معنای تحت اللفظی کلمه به کلمه.
  • افزایش دقت: ترجمه ماشینی عصبی که از یادگیری ماشینی استفاده می کند دقیق‌تر از سایر اشکال ترجمه ماشینی است.
  • یادگیری سریع: شبکه های عصبی از برنامه های آموزشی بدون مدیریت دستی داده یاد می گیرند.
  • قابلیت دسترسی: شما می توانید شبکه های عصبی را در نرم افزار تان آموزش دهید و پیاده سازی کنید بدون اینکه نیازی به دانستن نحوه کار آنها داشته باشید.
  • بهبود مستمر: ترجمه ماشینی عصبی خودش را بدون دخالت انسان آموزش می دهد و دائماً نتایج خود را بهبود می بخشد.
  • سرعت: مانند انواع ترجمه ماشینی، ترجمه ماشینی عصبی نتایج تقریباً فوری ایجاد می کند، اما با دقت بیشتر.
  • مقرون به صرفه بودن: ماهیت منبع باز ترجمه ماشینی عصبی و دقت بهبود یافته نسبت به جایگزین ها، آن را تبدیل به مقرون به صرفه ترین راه حل ترجمه ماشینی کرده است.

فناوری ترجمه به معنای دستیابی به کمال نیست، بلکه افزایش کارایی فرآیندهای ترجمه است. پس از یک سری پیشرفت‌ها در فناوری هوش مصنوعی در چند دهه گذشته، ما به نقطه‌ای از بازده کاهش یافته‌ایم، اما هر پیشرفت تدریجی در این زمینه هزینه‌های مدیریت پروژه‌های ترجمه را کاهش می‌دهد.

به همین دلیل است که استفاده از فناوری مناسب بسیار مهم است – زیرا هر دستاوردی می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه شرکت‌ها شود یا به آنها اجازه دهد با بودجه‌ای که در دسترس است، به دستاوردهای بیشتری برسند.

ورود

برای ارسال فایل ، باید ابتدا داخل سایت ثبت نام نمایید

لطفا فایل موردنظر خود را آپلود و ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما :